Apocalipsa, explicată de un preot: „Nu trebuie să ne isterizăm, ci să ne gândim la mântuirea personală“

image

Dincolo de interpretările antice sau moderne ale cărţii Sfântului Apostol Ioan, Apocalipsa rămâne un capitol din Noul Testament care îi face pe toţi cei care îl citesc să rămână cu multe semne de întrebare. „Adevărul“ a discutat cu preotul Nicuşor Morlova despre felul în care Apocalipsa ar trebui văzută acum şi despre semnificaţiile ei din punct de vedere al religiei creştin-ortodoxe.
Sfântul Ioan Evanghelistul a fost exilat în insula Patmos în anii 94 – 95 d. Hr. în timpul persecuţiilor sângeroase împotriva creştinilor din timpul împăratului Domiţian. 

 

Aici, în stări de extaz, primeşte de la Dumnezeu, descoperirea (apocalipsa) unor taine pe care le va consemna în cartea menită să închidă canonul Noului Testament. Ea era menită şi să-i încurajeze pe creştinii din vremea sa şi pare să le spună că, în ciudat uriaşelor şi devastatoarelor ofensive ale răului, binele suprem va trimufa prin Iisus Hristos. 

 

Cartea Apocalipsei a fost scrisă la sfârşitul ultimului secol după Hristos. Termenul de Apocalipsă poate fi tradus din greaca drept „Revelaţie” sau „dezvăluire”. Încă de atunci, creştinii trăiau cu aşteptarea unui nou secol şi credeau că odată cu el va veni şi sfârşitul lumii, dublat de a doua venire a lui Hristos. Tocmai de aceea toate cataclismele sau fenomenele naturale devastatoare erau interpretate drept un început al Sfârşitului lumii. Acest lucru s-a perpetuat în istorie până astăzi, fie că era vorba de războaie, de anul 1000 sau de 2012. 

 

Preotul Nicuşor Morlova crede că „datorită interpretării acestei scrieri, din perioada patristică avem destul de puţine lucrări pe această temă – una de la Sfântul Andrei, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei şi cealaltă de la un episcop al aceleiaşi cetăţi, pe nume Aretas. Scopul cărţii este pregătirea credincioşilor pentru cele ce se vor petrece în viitor, cu referire la suferinţele care vor urma şi la a Doua Venire a lui Hristos. Credincioşii sunt îndemnaţi spre pocaăinţă şi o stare de priveghere sufletească, de statornicie în credinţă”. 

image

 Preotul Nicuşor Morlova. FOTO Arhiva Personală

 

CÂND VA FI SFÂRŞITUL LUMII?

Răspunsul simplu la această întrebare este că nimeni nu ştie. Capitolul 5, de exemplu, descrie cartea cu şapte peceţi şi mielul lui Dumnezeu. Acele peceţi pot fi interpretate unor cataclisme, molime sau nenorociri care se vor abate asupra pământului.

 

„În cartea Apocalipsei sunt nişte viziuni ale Sfântului Ioan care pot fi interpretate de oricine. El vorbeşte despre bătălia cea din urmă, care va fi dată într-o vale, între Arhanghelul Mihail şi Antihrist. Nu e nimic clar, dar sunt transmise anumite mesaje”, spune preotul Morlova. 

 

Părintele constănţean crede că majoritatea teologilor au o reţinere în a interpreta Apocalipsa în faţa creştinilor

 

„perspectiva pe care noi o preferăm este că nu trebuie să ne intereseze când va fi sfârşitul lumii. Sfârşitul lumii va fi momentul sfârşitului fiecăruia dintre noi şi acela trebuie să ne preocupe. Acesta este momentul pentru care trebuie să fim cu adevărat pregătiţi. Din această perspectivă preoţii evită să interpreteze Apocalipsa. Informaţiile legate de numărul 666 sunt doar coincidenţe sau adevăruri care trebuie să ne pună pe gânduri, dar nu să ne isterizeze. Mântuirea personală contează mai mult”, precizează părintele Nicuşor Morlova. 

 

APOCALIPSA. PASAJE CONTROVERSATE

Preotul constănţean îi îndeamnă pe oameni să parcurgă această carte. „Nu trebuie să ne isterizăm sau să nu primim carduri sau tot ce are un cod de bare. Sunt întrebări pe care fiecare dintre noi şi le pune, dar nu trebuie să ajungem la fanatism, ci să privim totul cu bună credinţă. În sufletul nostru este pecetea”, explică preotul Morlova. 

 

Unul dintre textele care stârneşte cele mai multe controverse şi interpretări este tocmai capitolul 13, versetele 15-18, unde se vorbeşte despre numărul fiarei „666” şi pecetluirea cu el a celor care se vor supune celui viclean.

 

15. Şi i s-a dat ei să insufle duh chipului fiarei, ca chipul fiarei să şi grăiască şi să omoare pe toţi câţi nu se vor închina chipului fiarei.

16. Şi ea îi sileşte pe toţi, pe cei mici şi pe cei mari, şi pe cei bogaţi şi pe cei săraci, şi pe cei slobozi şi pe cei robi, ca să-şi pună semn pe mâna lor cea dreaptă sau pe frunte.

17. Încât nimeni să nu poată cumpăra sau vinde, decât numai cel ce are semnul, adică numele fiarei, sau numărul numelui fiarei.

18. Aici este înţelepciunea. Cine are pricepere să socotească numărul fiarei; căci este număr de om. Şi numărul ei este şase sute şaizeci şi şase.

 

Preotul constănţean recunoaşte că a citit Apocalipsa de mai multe ori şi de fiecare dată a rămas cu foarte multe nelămuriri pentru că sunt prezentate multe personaje care par mitice. 

 

„Nu aş putea să spun că mi-a influenţat lucrarea mea personală vizavi de mântuire. Cel mult mi-a trezit multe întrebări la care mă străduiesc să găsesc răspunsuri. Cel mai important rămâne mesajul mântuitorului Hristos. Pe el ne sprijinim viaţa noastră creştină”, a încheiat preotul Nicuşor Morlova. 

Anunțuri